Francisco Contreras

kontakt:
francisco@contreras.se
twitter.com/frassecontreras
Podcast Terminal 5
MediaCon



fredag, april 20, 2007

"demokratiseringen" i Irak går som på räls.

Den dramatiska ökningen av dödsstraffet och av grymma straff i Irak är en obehaglig påminnelse om vad den s k "demokratiseringen" av Irak resulterat i. Irak har klättrat upp till 4:e platsen i antal dödstraff (270 har dömts till döden). Amnesty skriver i en rapport om bristfälliga rättegångar, tv-sända bekännelser och tortyr. I den kurdiskt styrda norra delen av Irak, som den svenska regeringen omfamnar med ekonomiskt och politiskt bistånd, är brotten mot mänskliga rättigheter uppenbara. Så här skriver Amnesty

"In July 2005 Kurdish news channels broadcast 'confessions' to offences of murder and rape by Shaikh Zana ‘Abdul Karim Barzanji and other men, delivered in Kurdish. In addition, several of the men reportedly admitted to homosexual relations. The video tapes of their 'confessions' were reportedly provided to the TV stations by Kurdish security and intelligence services."

Vår krigsminister Bildt talade i måndagens riksdagsdebatt varmt om hur den irakiska regeringen bygger demokratin. En rekommendation är att han läser igenom Amnestys senaste rapport. Framförallt innan han åker på nästa ministermöte i FN som ska sanktionera den irakiska regimens (läs USA:s) nya bluffinitiativ, det så kallade International Compact with Iraq. Som är i själva verket ett nytt sätt för att få med fler länder att finansiera ockupationen.

En fråga som bör ställas till krigsministern är hur länge Sverige ska bistå ockupationen med pengar för att fortsätta kränka de mänskliga rättigheterna?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är synd att du blandar ihop kurdfrågan med Bushs "krig mot terrorism" Frasse.

Det vore ju självklart korkat att förneka brott mott mänskliga rättigheter i södra Kurdistan (vad bla Carl Bildt älskar att kalla för norra Irak). Det vore lika korkat att förneka Sveriges brott mot mänskliga rättigheter... eller något annat lands för den delen. Jag litar på det som står i Amnestys rapporter.

Jag anar dock en antipati mot kurder i ditt inlägg (det kan ju bero på att jag själv är kurd och övertolkar dig lite). Men det kan också bero på att jag ser en orimlighet i att du använder kurder som tillhygge i din argumentation mot USA:s imperialism. Ärligt talat, saknar du verkligen bättre argumentation mot den amerikanska ockupationen? Vad har kurder, Kurdistan eller kurdfrågan med USA att göra? Du vet väl om att den kurdiska kampen fanns där långt långt innan USA blev en stormakt? Du vet väl också om att det var en liknande makt som delade in Kurdistan i fyra delar för ca hundra år sedan (då var det alltså det föregående västerländska krigsmaskineriet och imperialistmakten Storbritannien som härjade i regionen – idag finns den där i en annan, men ändå samma, roll). För hundra år sedan såddes frön till maktstrukturer, vars frukter jag och du idag plockar Frasse (det är inte en slump att jag och du har bredband här i västvärlden medan irakiska och kurdiska ungdomar i bästa fall kan hoppas på att inte kallblodigt mördas... eller sättas mot varandra i tron om att allt är den andra partens fel… ja du vet; absolut makt, stabil energitillförsel, ekonomisk stabilitet, tillväxt, demokrati, bredband...

Vad jag för övrigt är intresserad av är på vilket sätt "norra delen av Irak, som den svenska regeringen omfamnar med ekonomiskt och politiskt bistånd"... detta är faktiskt nyheter för mig. Såvida du inte snackar om ett par miljoner kronor från SIDA som går till civila organisationer via diverse svenska föreningar (mest sosse-föreningar). Eller vill du ha sagt något speciellt när du i samma andetag nämner Carl Bildt, svensk bistånd till (vad du kallar) ”norra Irak” och Amnestyrapporter om ”den kurdiska administrationen”? Inte tror du på fullaste allvar att Calle bryr sig om kurder (ens i vinstintresse… för inte har väl du missat hans ekonomiska intressen i Turkiets krigsmaskineri)?

Jag ser, som jag nämnt i ngt tidigare ämne, fram emot att läsa lite av dina nedskrivna tankar kring kurdfrågan. Jag hoppas dock att du använder ditt skarpa sinne och din saklighet… och inte låter dig styras av en Bush-världsbild där det bara finns ”vi” och ”de”.

PS
Vad jag förstår så var det inte ”homosexuella” bekännelser i kurdiska TV-kanaler. Det var bekännelser av bla våldtäkter på män. Detta var alltså ett terrornätverk som fanns i den kurdiska staden Hawlêr (vad du och Carl Bildt skulle kalla för Irbil). Nätverket kidnappade unga människor, kvinnor som män. Våldtog dem och spelade in våldtäkterna. Sedan hotades offren med att banden skulle spridas om de inte gjorde det de blev tillsagda att göra. Banden på våldtäkterna och på avrättningar (halshuggningar) hittades av den kurdiska säkerhetstjänsten. Det intressanta som du missar här är att huvudpersonen och ledaren för nätverket också var bästis med KRG:s (Kurdistans regionala regerings) dåvarande inrikesminister. Han är för övrigt idag lika politiskt aktiv som förr men har en annan post.

Francisco Contreras sa...

jag har ingen "antipati mot kurder", snarare stödjer jag kurdernas kamp för självbestämmande. Men det kan inte ursäkta KDP och PUK för att begå brott och att idag samarbeta med ockupationsmakten. Ditt inlägg genomsyras av chauvinism, en överdriven och fanatisk patriotism, där det inte ges utrymme för att motsätta sig brott eller en regim som påtagligt har försämrat livet för kvinnorna. KDP och PUK representerar inte alla kurder. Lika lite som BUSH är USA eller att den israeliska regimen representerar alla judar.

Anonym sa...

På vilket sätt genomsyras mitt inlägg av chauvinism Frasse? Är det för att jag ifrågasätter fakta i ditt inlägg eller för att jag ifrågasätter motiven bakom inlägget?

Var har jag dragit likhetstecken mellan kurder och KDP eller kurder och PUK?

Och återigen, på vilket sätt omfamnar den borgerliga svenska regeringen Kurdistan?

Vi kan anklaga varandra för saker och ting. Eller så kan vi vara vettiga och försöka förstå varandra. Du har rätt i att jag kan vara aningen "patriotisk" (fanatisk och överdriven är dock att ta i, för en nationalist är jag definitivt inte). Det är fullt naturligt och legitimt att jag är mån om vad som sägs om mitt folk och vår frihetskamp och det ska jag inte behöva förklara för dig Frasse. Jag ska inte behöva förklara mig för någon. Dessutom var jag ju ärlig med att jag faktiskt kan ha övertolkat ditt inlägg (därav den misstänkta antipatin).

Jag ser som sagt fram emot inlägg om kurdfrågan, som rör kurdfrågan. Inte inlägg där kurdfrågan bara är ett stickspår eller ett bihang. Då kan du få läsa mina åsikter om KDP och PUK, deras vinningar och misstag.

Jag föreslår att du vänder blicken mot Irak (och inte Kurdistan) om du ska kritisera Irakkriget. Det ger bäst resultat. Irakkriget är för jäkligt och strider mot folkrätten. Hundratusentals människor har mist livet under några få år. Ligister har större makt än den så kallade regeringen. Kidnappningar, våldtäkter, mord och annat hemskt är vardagliga företeelser i Baghdad. Ett civilkrig har börjat mellan shia- och sunniaraber, ett krig som ser ut att bli allt värre för varje dag. Folk har ingen framtidstro. För Iraks del finns idag inget ljus i slutet av tunneln.