Francisco Contreras

kontakt:
francisco@contreras.se
twitter.com/frassecontreras
Podcast Terminal 5
MediaCon



onsdag, april 26, 2006

allting går att sälja med mördande reklam ?


I Sverige utsågs nyligen reklambyrån McCann Erikson (i Sverige MRM Partners) till årets DM/RM-byrå, i Chile har samma reklambyrå gjort sig skyldig till grov övertramp med en reklamkampanj för jeans från klädbutiken Ripley. Klädbutiken har marknadsfört jeansen med TV-annonser, affischer och kataloger med bilder som ska föreställa torterade människor. Hängande och täckta med luvor.

Kampanjen väckte starka reaktioner bland chilenarna som under diktaturen fått erfara den brutala tortyren. Bland dem som reagerade fanns den nya presidenten Bachellet som själv satt i fängelse och vars pappan dog under tortyr. Kampanjen blev en obehaglig påmminelse om landets mörkaste åren. Men nu som parodi i flaschiga och påkostade annonser. Människorättsorganisationerna krävde att kampanjen drogs tillbaka och Ripley skulle be om ursäkt.

Enligt de ansvariga för kampanjen är detta en modetrend som tilltalar unga människor i MTV-generationen. "Ett intressant sätt att uppmärksamma kläder på". Men på frågan om bilderna ska föreställa tortyr, svarar de nej.


Nu har kampanjen dragits tillbaka, de pallade inte trycket. Dock är det riktigt att det finns en trend inom reklambranschen i att använda sig av chockbilder med tortyr, krig, aids mm för att marknadsföra kläder och andra varor. Man vill väcka en kommersiell uppmärksamhet genom att spela på våra känslor och beröring kring tragedier och makabra nyhetsbilder som vi känner igen. Man provocerar för att synas. I Sverige har Benetton använt sig av denna idé (med anspelning på t ex HIV och krig).

Men det är ett cyniskt sätt att utnyttja den tragik som följer av krig och våld i syfte att sprida kännedom om sitt varumärke. Reklambyråerna tänjer på gränserna mellan allvar och banalitet. Och man väljer att banalisera det lidande och elände som miljoner människor utsatts för. Allvarliga frågor som brott mot mänskliga rättigheter får i reklamen en helt annan innebörd och tyngd.






1 kommentar:

Anonym sa...

Hejhej!
Jag jobbar för ett företag som heter Reco. Vi letar efter testpersoner som kan uttrycka sig väl i skrift och tycker att du är klart intressant. Är du intresserad av att veta mer, hör gärna av dig till mig på alpha@reco.se. När du läst detta får du gärna ta bort denna kommentar.
Ha en bra dag!